BLW chleb chleb domowy chleb na suchym zakwasie przepisy BLW

Prosty chlebek pszenny na suchym zakwasie


Nigdy nie przepadałam za pieczeniem chleba w domu, bo te nie na zakwasie nie za bardzo mi smakowały, a te na zakwasie… no cóż, zakwas trza robić 🙂 A na to już moje wrodzone lenistwo nie za bardzo mi pozwalało 🙂 Na szczęście odkryłam cos takiego jak suchy zakwas i moje chlebowo-wypiekowe życie zmieniło się zdecydowanie na lepsze. Mam dla Was przepis na łatwy chlebek pszenny, w sam raz na mini kanapeczki dla dzieci.


Prosty chlebek pszenny na suchym zakwasie (żytnim)


Dla kogo? Jeśli użyjemy soli morskiej, chleb nadaje się na dziecka powyżej roku (poniżej roku unikamy soli i cukru). Ja póki co piekę zazwyczaj dwa chleby naraz – jeden dla nas z solą i drugi dla Franka bez dodatku soli. Dla mniejszego niemowlaka nie posypywałabym też chleba ziarnami słonecznika.

Potrzebujemy:
– 500g mąki pszennej chlebowej typu 750
– żytni zakwas chlebowy suchy (półtorej do dwóch łyżek)
– 3 łyżki ziaren lnu złotego
– 2 łyżki łuskanego sezamu
– 1 łyżka soli morskiej (jeżeli dziecko jest powyżej roku)
– 330 ml ciepłej wody
– ziarna słonecznika

Nie muszę dodawać, że przepis jest prosty i leniwy, jak na mnie przystało. Samo przygotowanie jest łatwe i szybki, trochę musimy poczekać na wyrośnięcie ciasta (ale na szczęście to robi się samo:).

Do dużej michy wsypujemy 500g mąki pszennej chlebowej, ja używam tej KLIK!, dodajemy zakwas chlebowy suchy (na przykład ten KLIK!), wsypujemy 3 łyżki lnu złotego oraz 2 łyżki łuskanego sezamu (jesli ktoś woli więcej ziaren w chlebie, myślę, że spokojnie może zwiększyć tę ilość) oraz opcjonalnie łyżkę soli morskiej, jeśli potencjalne dziecko, które będzie jeść ten chleb ma powyżej roku. Ja korzystam z tej soli drobno mielonej KLIK!




Następnie odmierzamy 330 ml ciepłej, przegotowanej wody. Wlewamy mniej więcej połowę, mieszamy, następnie wlewamy resztę i mieszamy aż do uzyskania jednolitej masy. 

Ja mieszam tę masę łyżką (ciągnie się i lepi, nie za bardzo chce mi się ją ugniatać), następnie przekładamy ją do blachy, którą możemy uprzednio wyłożyć papierem do pieczenia.


Blachę z ciastem przykrywamy ściereczką i dajemy jej urosnąć – ja zostawiam ją spokojnie na 4-5 godzin. 

Pieczemy ok. 40 minut w temperaturze 230 stopni Celcjusza. Jeśli chcemy posypać go łuskanymi ziarnami słonecznika (najlepiej BIO, na przykład takimi KLIK!), robimy to 10 minut przed końcem pieczenia, czyli po 30 minutach. Żeby ziarna się nie obsypywały, można posmarować wierzch chleba oliwą – następnie dopiekamy brakujące 10 minut. Studzimy na krateczce i już! Chlebek gotowy 🙂



W przepisie na ciasteczka jaglane z bananem i daktylami, który podawałam tutaj: KLIK! również znajdują się linki do sklepu BIO-KRAINA.pl, z którego zamawiam często półprodukty eko. Warto tam zajrzeć szukając dobrych, ekologicznych produktów, ale także zdrowych przekąsek dla dzieci (KLIK!).

Wpis powstał przy współpracy ze sklepem internetowym BIO-KRAINA.pl.

Jeśli podoba Ci się ten wpis, lub w jakiś sposób uważasz go za przydatny dla siebie, daj mi znać! 
Możesz polubić mamowato.pl na Facebooku KLIK!, zacząć obserwować mnie na Instagramie KLIK!, podzielić się tym tekstem przy pomocy poniższych ikonek lub zostawić komentarz.
Bez Was to miejsce nic nie znaczy, cieszę się z każdej Waszej reakcji!

Related Posts