co u nas kamienie milowe kamienie milowe w rozwoju dziecka na bieżąco pierwszy rok rozwój dziecka

Kamienie milowe w rozwoju dziecka do 1. roku życia

Kamienie milowe w rozwoju dziecka

Pierwsze urodziny Franka już za nami (kiedy to zleciało?). Pierwszy rok życia dziecka to czas, kiedy czujnie śledzimy jego postępy – czytamy poradniki i sprawdzamy, co dziecko w danym wieku „powinno” już potrafić. Oczywiście, każde dziecko rozwija się w swoim tempie, jednak warto zaznajomić się z kilkoma kamieniami milowymi w rozwoju dziecka.


Kamienie milowe w rozwoju dziecka – czyli nowe umiejętności, które dziecko zdobywa. Dlaczego tak ważne jest, by wiedzieć, kiedy się one pojawiają? 

Możemy dzięki tej wiedzy aktywnie wspierać nasze dziecko w rozwoju. Możemy też obserwować, czy nasze dziecko rozwija się prawidłowo – pamiętajmy jednak, że widełki czasowe są szerokie. Ważne jest, by rozwój postępował i by kolejne umiejętności pojawiały się w odpowiedniej kolejności – dlatego, że zazwyczaj wcześniejsza umiejętność tworzy podwaliny pod kolejną. Kamienie milowe można podzielić na kilka kategorii. 

ROZWÓJ UMYSŁOWY
Noworodek słucha i zaczyna reagować już od pierwszych dni życia. Od drugiego tygodnia porusza oczami, reagując na dźwięk, w trzecim tygodniu odwraca główkę w jego kierunku. 


W szóstym tygodniu dziecko zaczyna się uśmiechać w odpowiedzi na nasz uśmiech. Wcześniej uśmiech nie jest społeczny – to odruch często związany z przemieszczaniem się gazów w jelitach (tak, tak, również byłam zawiedziona, kiedy się o tym dowiedziałam!).

12-tygodniowe niemowlę odkrywa swoje ciało, lubi ruszać paluszkami i przyglądać się im (znacie ten słodki widok?). W 16. tygodniu to zaciekawienie przenosi się na przedmioty zewnętrzne. 

Około roku dziecko rozpoznaje niektóre przedmioty w książce i czasem może je wskazywać. My jesteśmy teraz na tym etapie – Franek potrafi wskazać na swoje ulubione zwierzątka – krowę, konia oraz… hipopotama 🙂

ROZWÓJ RUCHOWY
Sześciotygodniowe niemowlę potrafi unieść główkę o 45 stopni, ośmiotygodniowe trzyma ją sztywno, choć nie przez długi czas. Możemy pomóc mu w rozwoju tej umiejętności, kładąc go często na brzuchu – u nas sprawdzało się to świetnie również z innego względu – ta pozycja pomaga dziecku przy kolkach.

Około 6. miesiąca dziecko siedzi, ale nie siada – trzeba rozróżnić te dwie czynności – „siedzi” oznacza, że siedzi posadzone, „siada” oznacza, że usiadło samodzielnie.

Około 40. tygodnia zachęcamy dziecko do raczkowania proponując mu zabawkę w odległości minimalnie poza jego zasięgiem. Po 48. tygodniu dziecko kroczy bokiem, przytrzymując się mebli, około roku dziecko chodzi przytrzymywane za jedną rączkę. 

Oczywiście pamiętajcie, że każde dziecko rozwija się indywidualnie – Franek ruchowo rozwijał się bardzo szybko, chodził samodzielnie mając niespełna 10 miesięcy.

CZYNNOŚCI MANIPULACYJNE – motoryka mała
Noworodek mocno zaciska piąstki – to odruch, który zanika około 12. tygodnia. Niemowlę trenuje chwytanie przedmiotów, opanowuje tę umiejętność do 28. tygodnia, kiedy to jego ruchy stają się bardziej precyzyjne. W wieku 36 tygodni potrafi podnosić małe przedmioty.

Około 44. tygodnia dziecko zaczyna ćwiczyć wypuszczanie przedmiotów z rąk, możesz mu pomóc podczas zabawy we wkładanie i wyjmowanie klocków z pojemnika. U nas ta umiejętność ćwiczona jest bardzo intensywnie – poprzez wyrzucanie zabawek z kojca 🙂 Co ciekawe, znajomość kamieni milowych w rozwoju dziecka działa też czasami kojąco na nerwy matki – za każdym razem, kiedy coś ciężkiego leci ze schodów, powtarzam sobie „Franek szkoli się w celowym rzucaniu przedmiotami” 🙂

ROZWÓJ SPOŁECZNY
Już noworodek chętnie słucha i reaguje na nasze próby nawiązania kontaktu. Od około 12. tygodnia dziecko zwraca głowę w kierunku mówiącej do niego osoby, uśmiecha się, radośnie macha nóżkami i rączkami.

W wieku 24 tygodni dziecko zaczyna coraz żywiej nawiązywać kontakt, dotyka naszej twarzy, paca ją i uderza. Ćwiczy komunikację za pomocą gestów, mimiki, pantomimiki (ruchów ciała) oraz odgłosów.

Do roku dziecko zna już swoje imię i rozumie słowo „nie”. Kształtuje się również jego poczucie humoru, lubi nas rozśmieszać i być rozśmieszane. Złości się jeśli zabierze się mu zabawkę lub coś jest nie po jego myśli. Dwie ostatnie umiejętności są u nas na topie ostatnimi czasy. Franek zaczyna dostrzegać zabawne sytuacje (mama z klockiem na głowie), rozumie, że to coś „nienormalnego” i śmieje się wtedy do rozpuku. Co do złoszczenia się, no cóż, to dla mnie ostatnio ciężki temat, tłumaczę sobie, że moje dziecko nie potrafi się inaczej komunikować ani dać mi do zrozumienia, że coś nie poszło według jego planu, ale… ostatnio dużo rzeczy jest nie po jego myśli 🙂

***

Przez pierwszy rok życia dziecko rozwija się bardzo intensywnie – już nigdy później człowiek nie rozwija się w tak szybkim tempie. Nigdy nie byłam zwolenniczką wyścigu między dziećmi. Wierzę głęboko w naturalność rozwoju, jednak znajomość kolejności występowania kamieni milowych pozwala nam, rodzicom, poczuć się pewniej, a także pozytywnie wspierać rozwój naszego dziecka.

Jeśli podoba Ci się ten wpis, lub w jakiś sposób uważasz go za przydatny dla siebie, daj mi znać! Możesz polubić mamowato.pl na Facebooku  (tam piszę śmieszne rzeczy, a czasem trochę smutne, albo po prostu zwykłe) zacząć obserwować mnie na Instagramie (tam jest dużo zdjęć i one nie są jakieś ładne, bo trochę nie umiem ich robić), podzielić się tym tekstem przy pomocy poniższych ikonek lub zostawić komentarzBez Was to miejsce nic nie znaczy, cieszę się z każdej Waszej reakcji!

Related Posts