dziecko woda

Dlaczego dzieci nie powinny pić za dużo soków? Trzy alternatywy dla soków

Dlaczego dzieci nie powinny pić za dużo soków? Trzy alternatywy dla soków

Soki, soczki – przecież takie zdrowe, na niektórych widnieje nawet napis, że nadają się dla dzieci od 3. miesiąca życia (!!!), kojarzą się z bombą witaminową, zdrowiem w butelce, czymś bardzo, bardzo zdrowym. Jednak… nie do końca tak jest. Ostatnio nawet zmieniły się zalecenia AAP i soki można podawać dzieciom dopiero… po pierwszym roku życia. Z czego oczywiście producenci soków niewiele sobie robią.

 

Dlaczego dzieci nie powinny pić za dużo soków? Trzy alternatywy dla soków

 

Po pierwsze i najważniejsze – dietę rozszerza się po skończonym 6. miesiącu życia – dotyczy to zarówno dzieci karmionych mlekiem matki jak i mlekiem modyfikowanych. Nie szybciej – dotyczy to zarówno jedzenia, jak i herbatek, soczków czy nawet wody. Do szóstego miesiąca dziecku wystarczy tylko mleko.

Następnie, jeśli chcesz uczyć zdrowych nawyków żywieniowych, proponuj mu do picia wodę. To najzdrowszy sposób na ugaszenie pragnienia.

Jeśli chodzi o soki, tak jak pisałam wyżej, według najnowszych ustaleń AAP dzieciom do 1. roku życia soków nie należy podawać w ogóle. Dzieciom między 1. a 3. rokiem życia maksymalnie 120 ml dziennie, a dzieciom w wieku 4-6 lat maksymalnie 120-180 ml dziennie. Dzieci powyżej 7. roku życia nie powinny spożywać więcej niż 240 ml soku dziennie.

Takie zalecenia mogą szokować, ponieważ standardowo łączymy sok z czymś, co zdrowe i wartościowe, przecież soki zawierają witaminy i są bardzo odżywcze! Gdzie więc leży problem z sokami?

SOK NIE ZAWIERA BŁONNIKA, który naturalnie jest w owocach. Błonnik wspomaga trawienie, ale również sprawia (między innymi), że do mózgu zostaje wysłana informacja o tym, że żołądek jest już napełniony. Tego nie ma w przypadku soku – dzieci bez problemu wypiją dwie czy trzy szklanki soku, ale nie zjedzą przecież trzech jabłek pod rząd.

SOK JEST BARDZO KALORYCZNY I ZAWIERA DUŻO CUKRU – nawet sok nie dosładzany zawiera dużo cukru, ponieważ owoce zawierają cukier. Tylko, że szklanka soku nie odpowiada jednemu owocowi – wiedzą to ci, którzy choć raz wyciskali sami owoce – jeden owoc to dużo mniej soku niż jedna szklanka. W związku z tym wypicie jednej szklanki soku odpowiada ilości cukru z dwóch, trzech, a nawet czterech owoców (zależy którego).

CUKIER MOŻE POWODOWAĆ PRÓCHNICĘ oraz prowadzić do nadwagi.

SOKI NIE GASZĄ PRAGNIENIA tak, jak woda.

Jednym zdaniem – mniej soków, a więcej owoców! 

 

CO WIĘC ZAMIAST SOKÓW?

 

Alternatywą dla soku jest po prostu woda. Najlepiej przyzwyczaić dziecko, że jeśli jest spragnione i chce mu się pić, to sposobem na zaspokojenie pragnienia jest po prostu woda. Warto zadbać o to, by pić wodę dobrej jakości – ja korzystam z wody filtrowanej i odkąd mam w domu filtr z odwróconą osmozą, za żadne skarby nie wróciłabym do wody w butelkach plastikowych (a na kupowanie wody w butelkach szklanych na co dzień po prostu mnie nie stać – taniej wychodzi zainstalowanie filtra). My mamy filtr FitAqua, o którym pisałam dokładniej tutaj: CO Z TĄ WODĄ?

U nas zamiast soków latem furorę zrobiły wody smakowe. Mam dla Was trzy przepisy na nasze ulubione wody smakowe, które doskonale gaszą pragnienie, orzeźwiają i chłodzą. Robię je w dzbanku i schładzam w lodówce.

 

WODA Z SZASZŁYKIEM OWOCOWYM

Wiem, jak to brzmi 🙂 Ale to Franka ulubiona woda! Na patyk do szaszłyków nadziewam owoce – winogrona, truskawki, kawałki pomarańczy (winogrona i truskawki warto przekroić na pół, by puszczały sok). Oczywiście jeśli chodzi o owoce – mamy pełną dowolność, te akurat sprawdziły się u nas. Dodaję trochę soku z cytryny i parę liści mięty. Woda w szklanym dzbanku wygląda naprawdę fajnie i większość gości zachwyca się tym pomysłem. Ja podłapałam to z jednego hotelu, w którym byliśmy na wakacjach.

 

WODA ANANASOWA Z BAZYLIĄ

Do wody wrzucamy kawałki ananasa i kilka liści bazylii. Pięknie pachnie! Ja dodaję jeszcze trochę soku z cytryny i dużą łyżkę miodu.

 

WODA JAGODOWA Z POMARAŃCZĄ

Sporą garść jagód (lub borówek amerykańskich) wrzucamy do wody, do tego dodajemy kilka plasterków pomarańczy oraz parę sztuk liści mięty. Tę wodę robię nawet poza sezonem na jagody – wrzucam mrożone – sprawiają, że woda jest przyjemnie chłodna. Dla smaku można dodać odrobinę miodu.

Related Posts

  • Bardzo fajny pomysł z tym owocowym szaszłykiem 🙂

    • No 🙂 zgapiony, ale super 🙂 Zawsze robi wrażenie, mimo że to taka prosta sprawa 🙂

  • U nas latem tylko woda wiedzie prym ja uwielbiam z jabłkiem lub limonką a patent z szaszłykiem podkradam

    • Szaszłyk jest mega spoko! Zawsze robi wrażenie – łatwy, ale efektowny 🙂

  • Adka

    Ja swojemu dziecko podaję tylko świeżo wyciskane soki, a z reguły pijemy wodę oczyszczoną w aktywnej podstawce harmonyh2o. Ewentualnie do smaku dorzucimy jakieś świeże owocki, jak borówki czy maliny. Dziecko z natury lubi kolorowe napoje, więc mamy ładne kubeczki i słomki, żeby się lepiej piło.

    • Myślę, że to też zależy od dziecka i fazy 🙂 W sensie z tymi bidonami czy kubkami – mój Franek z kolei ma teraz chęć tylko pić z „dorosłych” szklanek 🙂