co robić z trzylatkiem inspiracje metoda montessori montessori pomoce montessori

MATEMATYKA może być prosta i przyjemna – nauka przez zabawę, czyli o MATEMATYCZNEJ SKRZYNCE SŁÓW KILKA

skrzynka matematyczna buu

Dosłownie parę dni temu pisałam Wam o świetnej układance od BUU STRASZNIE FAJNE ZABAWKI, a dziś chciałabym pokazać Wam ich pomoc do nauki matematyki, która skradła moje serce i nie tylko moje! Również Franek chętnie z nią pracuje, a razem mamy sporo frajdy odkrywając coraz to nowe jej zastosowania.

Buu Strasznie Fajne Zabawki to polska firma, którą śledzę od dawna – z zainteresowaniem i podziwem. W ich ofercie znajdziecie sporo zabawek i pomocy, dzięki którym spędzicie czas na wspólnej zabawie, ale również zyskacie aspekt edukacyjny.

Dla mnie to szczególnie ważne, bo – jak pewnie wiecie – Franek nie chodzi do przedszkola. Kiedy Franek miał trzy lata powiedział mi, że chciałby chodzić do przedszkola – zainspirowany pewnie swoim sąsiadem, który do przedszkola chodzi. Zapisałam go więc, jako że staram się na tyle, na ile mogę, za nim podążać. Niestety, w praktyce wyszło jak wyszło i Franek do przedszkola nie chce chodzić.

Jestem w tej komfortowej sytuacji, że na niechodzenie Franka do przedszkola mogę sobie pozwolić – oboje z mężem pracujemy w domu i możemy dzielić nasz czas z dziećmi oraz na pracę. Wiem, ze niektórzy nie mogą sobie na to pozwolić – tym bardziej doceniam naszą możliwość. Wierzę też, że grupa rówieśnicza nie jest jedyną szansą na rozwój dziecka – kontakt z dziećmi owszem, ale nie musi to według mnie być przedszkole. Tę potrzebę realizujemy poprzez dodatkowe zajęcia.

Co będzie potem? Nie wiem, ale póki co staram się znaleźć codziennie czas na pracę z moim dzieckiem – ćwiczymy litery, cyfry, uczymy się o zwierzętach i świecie. Poznajemy geografię i historię. Oczywiście na poziomie odpowiednim dla 3,5 latka i w formie zabawy. Powoli weszło nam to w nawyk – takie siadanie po obiedzie do zadań, zagadnień, ćwiczeń.

Pewnie na blogu będą pojawiać się niektóre z naszych pomocy, z których korzystamy podczas tego czasu, będę też podsuwać Wam pomysły na pomoce, które ja sama wykonałam dla Franka.

Dziś chciałam Wam pokazać Skrzynkę Matematyczną od BUU STRASZNIE FAJNE ZABAWKI, dzięki której matematyka może stać się naprawdę świetną zabawą. Ta skrzynka daje ogromne możliwości – można się na niej uczyć matematyki od samych podstaw aż po bardzo skomplikowane działania.

Na początek pokażę Wam, co znajdziecie w SKRZYNCE MATEMATYCZNEJ.

  • drewnianą, solidnie wykonaną skrzynkę;
  • 40 sztuk drewnianych korali w trzech kolorach (zielony x20, niebieski x10, czerwony x10);
  • dwie sznurówki;
  • 55 sztuk czerwonych żetonów;
  • 70 sztuk  znaczków cyfrowych (1, 10, 100, 1000) w trzech kolorach (zielony, niebieski, czerwony);
  • 10 drewnianych tafelków z wygrawerowanymi liczbami 1 – 10;
  • 12 drewnianych tafelków z wygrawerowanymi symbolami działań arytmetycznych  (dodawania, odejmowania, równości, mnożenia, dzielenia, mniejszości/ większości);
  • 3 drewniane tabliczki pokryte farbą tablicową;
  • trzy sztuki kredy.
skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu

Jak można korzystać z tych pomocy?

Zestaw jest na tyle bogaty, że rośnie razem z dzieckiem, a możliwości jego wykorzystywania chyba nigdy się nie kończą.

PODSTAWY – matematyka dla maluchów

Dla maluchów zestaw może być pierwszym spotkaniem z liczeniem. Liczyć możemy czerwone żetony lub korale na sznurówkach. Następnie można ćwiczyć powiązanie liczby z cyfrą – jej znakiem graficznym. Możemy rozkładać tafelki z cyframi od 1 do 10 i pod spodem układać odpowiednią ilość żetonów lub korali.

skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu

Korale możemy nawlec na sznurówkę – można nawlekać tyle korali, ile jest na tafelku z cyfrą. Możemy również bawić się w podążanie za polecaniami, czyli mówimy: „Nawlecz 3 czerwone korale, dwa niebieskie i 1 zielony”. Możemy układać przed dzieckiem tafelki z odpowiednią cyfrą, by utrwalało sobie połączenie liczby i jej znaku graficznego.

skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu

Możemy również uczyć się pojęcia WIĘCEJ i MNIEJ. Dzięki znakom mniejszości i większości możemy położyć przed dzieckiem cyfry 3 i 6 na tafelkach. Następnie dobieramy tyle żetonów, ile jest na tafelkach i układamy je pod daną cyfrą. Na koniec dokładamy symbol mniejszości / większości.

IM DALEJ W LAS, TYM… CIEKAWIEJ!

Przy pomocy skrzynki matematycznej możemy również uczyć się dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić. Jej możliwości są niesamowite! Ja czerpię ogromną inspirację z bloga Pani Marzeny Fenert, która również pracuje ze swoją córką w oparciu o skrzynkę matematyczną i dorzuca coraz to nowe wyzwania i inspiracje. Do mnożenia i dzielenia jeszcze z Frankiem nie doszliśmy, ale dzięki Skrzynce możemy doskonalić się w odejmowaniu i dodawaniu.

Robimy to na dwa sposoby. Na przykład układam równanie za pomocą tafelków z cyframi:

6 + 2 =

Pod spodem dobieramy tyle żetonów, ile jest na tafelkach i układamy odpowiednią ilość pod każdym z nich. Następnie liczymy wszystkie i mamy wynik równania.

skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu

Równanie można także zapisać kredą na deseczce pokrytej farbą tablicową.

Podobnie postępujemy w przypadku odejmowania – tylko, że zamiast zliczania wszystkich żetonów, zabieramy z pierwszej kupki odpowiednią ilość.

Bardzo ciekawym sposobem na równania na większych liczbach jest praca ze znaczkami cyfrowymi. Znaczki w Skrzynce są zgodne z pedagogiką Montessori – to znaczy, że rząd tysięcy ma kolor zielony, rząd setek ma kolor czerwony, dziesiątek niebieski i wreszcie jedności ponownie zielony.

Możemy w ten sposób łatwo dodawać i odejmować duże liczby. My na początek robimy tak, by nie przekroczyć 10 w danym rzędzie (nie trzeba żadnej cyfry mieć w pamięci – do tego dojdziemy później). Ten sposób jest na tyle prosty, że dziecko tak naprawdę wciąż porusza się w systemie dziesiętnym, za każdym razem wykonując proste równanie – samo nie zdaje sobie sprawy, że operuje tak dużymi liczbami i robi tak „zaawansowane” równania. Zobaczcie sami.

Zapisujemy liczbę czterocyfrową na deseczce. Pamiętajcie, by zachować spójność kolorystyczną, to znaczy kolejne rzędy cyfr zapisujemy w kolorze przypisanym do danego rzędu (tysiące – zielonym, setki – czerwonym, dziesiątki – niebieskim i jedności ponownie zielonym).

Pod każdym rzędem kładziemy tyle znaczków danej wielkości, ile wynosi liczba rzędu. Na przykład przy cyfrze 3241 w rzędzie tysięcy położymy 3 znaczki z napisem 1000, w rzędzie setek 2 znaczki z napisem 100, w rzędzie dziesiątek 4 znaczki z napisem 10, a w rzędzie jedności 1 znaczek z napisem 1.

skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu

Jeśli chcemy odjąć od tej liczby kolejną (lub do niej dodać), na przykład 1131 (ja póki co, tak jak wspominałam, staram się nie przekraczać w równaniach dziesiątki, by nie musieć wprowadzać liczby do „pamięci”, ale to spokojnie można wprowadzić w kolejnym kroku, po prostu dołożyć kolejny znaczek), zapisujemy tę cyfrę na kolejnej deseczce, pod nią znów kolejno układamy odpowiednią ilość znaczków. Pomiędzy cyframi możemy pomocniczo ustawić znak naszego działania – czyli + lub – w naszym przypadku, bo póki co ćwiczymy dodawanie i odejmowanie.

Dalej jest już prosto, bo po prostu dodajemy lub odejmujemy znaczki w danych rzędzie (tysięcy, setek, dziesiątek i jedności). Następnie cyfra po cyfrze zapisujemy wynik na trzecie deseczce. Pamiętajcie o zachowaniu kolorów! W ten sposób wszystko będzie spójne.

skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu
skrzynka matematyczna buu

Widzicie, jakie to proste? A to tak naprawdę czubek góry lodowej, jeśli chodzi o pracę ze Skrzynką Matematyczną! Jestem pewna, że odkryjemy jeszcze wiele jej zastosowań 😊

Skrzynkę kupicie tutaj: SKRZYNKA MATEMATYCZNA.

Related Posts