SPIS TREŚCI
O Buu – Strasznie Fajnych Zabawkach pisałam Wam już kilkakrotnie na blogu, raz przy okazji SKRZYNKI MATEMATYCZNEJ, a drugi o MEGA UKŁADANCE. Dziś chciałabym pokazać Wam kolejne produkty z ich niesamowitej oferty – czyli Patyczaki, Trójkąty i Kwadraty oraz coś, na co czaiłam się jeszcze przed premierą – Skrzynkę Sylabową.
PATYCZAKI
Patyczaki to zabawka z serii – niby nic, a wielka sprawa i ogrom możliwości. No bo – czy wrażenie robi kilka patyków i kilkadziesiąt kolorowych kulek? Na nas robi ogromne, bo my uwielbiamy właśnie takie rzeczy!




Patyczaki to tak naprawdę patyki wraz z 56 kulkami, które można na nie nakładać, dzięki czemu ćwiczymy zwinność małych paluszków. Karty pracy, które otrzymujemy w pakiecie różnią się stopniem trudności – w niektórych trzeba uważnie śledzić, jaki patyk jest niżej, a jaki wyżej. Odtwarzając wzory z kart ćwiczymy nie tylko koncentrację, ale również koordynację oko – ręka.
Z pozoru wydaje się, że karty do pracy, które znajdziecie w zestawie z Patyczakami to jedyne zadanie, które przed Wami postawi ta zabawka, ale nic bardziej mylnego.
JAK MOŻNA WYKORZYSTAĆ PATYCZAKI?
- Sortowanie kolorów
- Nauka kolorów w dowolnym języku
- Przeliczanie – kulki mogą służyć jako liczydło, liczmany (jest ich aż 56)
- Z patyków wraz z nałożonymi na nie kulkami można układać litery, cyfry, tworzyć ulice i bawić się w miasto
- Domino – możemy nałożyć kulki „jak leci” na patyki, rozdać je i grać w domino według klasycznych zasad
- Bierki – staramy się zebrać rozsypane Patyczaki tak, by nie ruszyć innych
- Zgadnij, co zabrałam – tworzymy wzór z Patyczaków, następnie dziecko zakrywa oczy, a my zabieramy jeden element, dziecko ma za zadanie zgadnąć jaki Patyczak zniknął (z jakiego koloru kulkami)










Patyczaki są o tyle wyjątkowe, że często angażują nie tylko motorykę małą, ale i tę dużą. To znaczy – grając w domino przy pomocy Patyczaków będzie potrzebować trochę więcej miejsca niż na stole, myślę, że przyda się Wam całkiem spory kawałek podłogi. Układając cyfry i litery również będziemy potrzebować przestrzeni.
Patyczaki kupicie tutaj: PATYCZAKI.
TRÓJKĄTY I KWADRATY
Jeśli nie ujęła Was prostota Patyczaków, to z pewnością zrobią to Trójkąty i Kwadraty. Wydawać by się mogło, że prościej się już nie da, poza tym – zabawki na zasadzie odtwarzania wzoru czy cieni to w sumie nic nowego (samo Buu ma przecież w swej ofercie przecudną swoją drogą MEGA UKŁADANKĘ).
A jednak… Trójkąty i Kwadraty zaskoczą Was nie raz. Ta układanka składa się tylko z trójkątów (żółtych) i kwadratów (czarnych), a książeczka do niej dołączona zawiera wzory do odtworzenia. Wzory są cieniami – to znaczy nie ma obrysu figur, natomiast podpowiedź jest podana na górze każdej strony – to ilość figur danego rodzaju potrzebna do ułożenia wzoru.
Dodatkowo autorzy układanki pokusili się o trudniejsze zadanie, a mianowicie zagadki. W tych etapach nie mamy podanej ilości danych elementów, ale na przykład tylko sumę kwadratów oraz wszystkich klocków potrzebnych do otworzenia wzoru. Mówcie co chcecie, ale niektóre z wzorów sprawiły mi niezłą trudność.
Trójkąty i Kwadraty to doskonały trening myślenia logicznego oraz analitycznego – a także analizy i syntezy wzrokowej.
Układankę kupicie tutaj: TRÓJKĄTY I KWADRATY







SKRZYNKA SYLABOWA
Najlepsze na deser! Po Skrzynce Matematycznej, którą opisywałam TU i która – śmiem twierdzić – Franka w królowej nauk rozkochała, przyszedł czas na Skrzynkę Sylabową.
Śledziłam powstawanie tej skrzynki na Instagramie Buu – Strasznie Fajne Zabawki i wiedziałam, po prostu wiedziałam, że to będzie sztos. I się ani trochę nie pomyliłam.
METODA SYLABOWA
O tej metodzie można by książki pisać i zapewniam Was, że niejedna już powstała. W metodzie tej chodzi (najprościej i najkrócej mówiąc) o wyjście poza głoskowanie. Metoda sylabowa koncentruje się na łączeniu w sylaby, bo głoskowanie zaburza tak naprawdę obraz dźwiękowy wyrazu (a także wydłuża czas czytania).








Metoda sylabowa oprócz tego, że świetnie sprawdza się w nauce czytania, rozwija również zdolności syntezy oraz jednocześnie funkcje poznawcze (słuch, wzrok).
O CO CHODZI Z TĄ SKRZYNKĄ?
Skrzynka Sylabowa to zbiór drewnianych tafelków z samogłoskami oraz sylabami otwartymi (kończącymi się na samogłoskę). W wersji podstawowej mamy tafelki z samogłoskami oraz sylabami otwartymi zapisanymi wielkimi i małymi literami drukowanymi.
Dla osób, które preferują uczenie dziecka czytać pisma pisanego, dostępne jest rozszerzenie Skrzynki Sylabowej właśnie o tafelki z samogłoskami oraz sylabami otwartymi zapisanymi czcionką pisaną.
Skrzynka Sylabowa to jednak nie tylko tafelki z sylabami i samogłoskami – to również 3 tacki – dwie na dwa tafelki i jedna na trzy, a dodatkowo tafelki czarne, pokryte farbą kredową, na których możemy zapisywać nasze sylaby – są tafelki pasujące do tacek i dłuższe deseczki, na których możemy pisać całe słowa.
JAK PRACOWAĆ ZE SKRZYNKĄ SYLABOWĄ
- Prymarne dla dziecka jest pisanie. Jeśli Twoje dziecko nie czyta, może poznawać litery i sylaby ze Skrzynki Sylabowej spisując je na przykład palcem w kaszy, albo kredą na kredowe tabliczki.
- Jeśli litery i głoski są już Waszemu dziecku znane, możecie zacząć łączyć je w sylaby, a sylaby w proste słowa.
- Za pomocą tafelków możemy też ćwiczyć z dzieckiem rozpoznawanie różnych krojów pisma – możemy nawet zagrać w memory tafelkowe – szukając tych samych sylab zapisanych wielkimi i małymi literami.
- Odtwarzanie – na kredowej tabliczce piszemy słowo lub zdanie, a dziecko układa je przy pomocy tafelków na tackach.
- Zacznij słowo na sylabę – kładziemy przed dzieckiem sylabę i wymyślamy słowa, które zaczynają się na nią. Możemy szukać dopełnień wśród sylab lub dopisywać własne na kredowych tafelkach.
- Znajdź sensowne zakończenie – to chyba u nas aktualnie najbardziej na topie. Póki co bawimy się wyrazami dwusylabowymi. Kładę przed Frankiem tackę z dwoma okienkami. Pierwszą sylabę wybieram. Układam też przed Frankiem 3-4 inne sylaby, ale tylko jedna z nich dostawiona do sylaby na tacce, da nam sensowne, istniejące słowo.
- Podpisy pod obrazkami – tu potrzebne są nam obrazki, najlepiej wyrazów dwusylabowych, a jeszcze lepiej składających się z sylab otwartych lub/i samogłosek, dzięki czemu to ćwiczenie będzie łatwiejsze na początku. Przykładowo, możemy wydrukować karty przedstawiające FOKĘ, OSĘ, KOZĘ itp. Zadaniem dziecka jest ułożyć podpis pod obrazkiem. W wersji podstawowej możecie wydrukować też podpisy i położyć przed dzieckiem. Na kolejnym etapie zabieramy podpisy (tu świetnie sprawdzą się karty trójdzielne).
Skrzynkę kupicie tutaj: SKRZYNKA SYLABOWA.






