O Montessori usłyszałam po raz pierwszy, kiedy Franek miał około roku. Od tej pory w mniejszym lub większym stopniu wprowadzam zasady i pomoce montessoriańskie w nasze życie. Bardzo wiele aspektów pedagogiki Montessori do mnie przemawia. To, co trafia do mnie najbardziej, to pozwalanie dziecku na samodzielność oraz podążanie za dzieckiem.

Na rynku pojawia się wiele pomocy i zabawek opisanych hasłem Montessori, jednak niewiele z nich ma z pedagogiką montessoriańską coś wspólnego. Jakie więc cechy powinna mieć zabawka / pomoc, aby mogła być uznana za zgodną z Montessori?

5 zasad idealnej zabawki edukacyjnej wg Montessori

  1. Izolacja trudności – to znaczy, że zabawka koncentruje się na jednym zagadnieniu, problemie. Zabawka lub pomoc służy tak naprawdę do opanowania jednego tematu (unikanie przebodźcowania oraz niejasnych komunikatów)
  2. Zasada kontroli błędów – w pracy z pomocami Montessori, dziecko jest w stanie samo – bez udziału rodzica czy nauczyciela – zauważyć swój błąd i go skorygować
  3. Estetyka – zabawki i pomoce Montessori są estetycznie wykonane z dbałością o każdy szczegół.
  4. Stopniowanie trudności – zabawki i pomoce dobieramy do poziomu dziecka, jego wieku oraz fazy wrażliwej. Większość zabawek i pomocy tworzona jest również w myśl zasady kontynuacji, to znaczy, że można wykorzystywać ją na trudniejszym poziomie oraz – w przypadku niektórych pomocy – łączyć z innymi.
  5. Aktywność – najbardziej aktywne jest dziecko, nie rodzic, nie nauczyciel.

Pomoce i zabawki montessoriańskie mogą być przez nas odpowiednio zaprezentowane. Często pytacie mnie, jak zaznajamiam Franka z nowymi rzeczami na naszych półkach. Na to Montessori też ma reguły i świetny plan.

Jak prezentować nową pomoc / zabawkę dziecku?

  1. Każdą pomoc prezentujemy oddzielnie – najlepiej z lewej strony dziecka – obok niego, a nie naprzeciwko. Dzięki temu dziecko najlepiej widzi, co robią nasze ręce, a my nie jesteśmy jego lustrzanym odbiciem
  2. Dziecko znajduje się obok nas, może w każdej chwili dołączyć
  3. Staramy się jak najmniej mówić, jak najwięcej pokazywać
  4. Kiedy widzimy, że dziecko pracuje już z materiałem prawidłowo, możemy odejść i pozwolić mu pracować w skupieniu

Dziecko pracuje z pomocą lub bawi się zabawką tak długo, jak chce. Warto też zachęcić je do posprzątania po zakończonej zabawie (z tym różnie bywa ?)

Do wielu nowości na rynku, które zawierają w tytule hasło Montessori, podchodzę dość sceptycznie. Jednak jedna seria skradła moje serce już dawno temu i dziś chcę Wam pokazać dwie z czterech nowości w ramach właśnie tego cyklu wydawniczego (dwie kolejne pokażę Wam niedługo).

Mowa o Biblioteczce Montessori od wydawnictwa EGMONT, w ramach której ukazały się już:

– Świat

– Przyroda

– Czas

– Flagi Świata

Oraz nowości:

– Ciało Człowieka

– Ogród

– Astronomia

– Ptaki Europy

A także książeczki:

– 100 pomysłów, jak odkrywać świat

– Ćwiczenia. Odkryj bogactwo przyrody

Oraz będąca aktualnie w przedsprzedaży książka – Geografia. Wszystkie je znajdziecie tutaj BIBLIOTECZKA MONTESSORI.

Dziś chciałabym pokazać Wam z bliska dwie pierwsze z nich, czyli Ciało Człowieka oraz Ogród.

BIBLIOTECZKA MONTESSORI. CIAŁO CZŁOWIEKA

W tym zestawie znajdziecie:

– narządy z filcu

– plakat z zarysem postaci – z jednej strony dziewczyna, z drugiej chłopiec. Na plakacie układamy narządy

– karty edukacyjne z rysunkami narządów

– podpisy do kart

– książeczkę zawierającą objaśnienia dotyczące tego, jak pracować z zestawem, a także informacje o wszystkich narządach, ich działaniu i funkcji

– folie z układami (kostnym, mięśniowym, nerwowym oraz krwionośnym). Folie nakładamy na schematy ciała człowieka w książce.

Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka

Zestaw jest idealny dla dzieci w wieku 3-6 lat, ale nada się również dla starszych dzieci, jeśli te tematy nie były wcześniej omawiane z dziećmi.

Sam zestaw daje wiele możliwości pracy, dzięki czemu idealnie wpasowuje się w zasadę stopniowania trudności, o której pisałam wcześniej.

Możemy więc korzystać z niego ucząc się narządów – ich nazw i wyglądu. Możemy dopasowywać podpisy do obrazków, lub dodatkowo filcowe narządy do obrazków lub / i podpisów. Filcowe narządy możemy również układać na plakacie – tu z pomocą przyjdzie nam książeczka, która zawiera opis każdego narządu i dokładnie pokazuje, gdzie jest umiejscowiony w naszym ciele. Dodatkowo tu również możemy dopasować karty oraz podpisy do narządów.

Układy – kostny, krwionośny, nerwowy oraz mięśniowy, które przedstawione są na foliach, możemy oglądać samodzielnie lub przykładać jeden na drugi, lub wreszcie umiejscawiać na schemacie ciała ludzkiego w książce.

Zestaw do kupienia na przykład tutaj: BIBLIOTECZKA MONTESSORI. CIAŁO CZŁOWIEKA

Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka
Biblioteczka Montessori. Ciało Człowieka

BIBLIOTECZKA MONTESSORI. OGRÓD

W tym zestawie znajdziecie:

– aż 120 kart edukacyjnych – tak zwanych kart trójdzielnych, czyli kartę z obrazkiem i podpisem oraz obrazek i podpis osobno

– książeczka, w której zawarto dodatkowe informacje oraz pomysły na pracę z kartami

Wydaje się, że ten zestaw jest stosunkowo prosty, ale ja widzę sporo możliwości pracy z nim. Na przykład możemy kategoryzować karty na 4 zbiory:

– warzywa

– jadalne kwiaty

– narzędzia

– mieszkańcy ogrodu

Karty trójdzielne możemy wykorzystywać w sposób, który jest bardzo popularny w pedagogice Montessori. To znaczy układamy kartę z obrazkiem i podpisem po lewej stronie i prosimy dziecko o znalezienie karty z obrazkiem i podpisem (to świetny wstęp do nauki czytania – szukanie tego samego wyrazu sprawdzając litery lub pojmując słowo jako całość, szukając wzrokowo na zasadzie podobieństwa „wzoru”, jakim jest napisane słowo dla osoby, która nie potrafi jeszcze czytać).

Biblioteczka Montessori. Ogród
Biblioteczka Montessori. Ogród
Biblioteczka Montessori. Ogród
Biblioteczka Montessori. Ogród
Biblioteczka Montessori. Ogród
Biblioteczka Montessori. Ogród
Biblioteczka Montessori. Ogród
Biblioteczka Montessori. Ogród

Również dzięki temu, że karty są niejako sparowane obrazkami, możemy wykorzystać je do grania w memory.

Kilka innych pomysłów na pracę z tymi kartami, jak i z innymi kartami trójdzielnymi:

– lekcja trójstopniowa (również z pedagogiki Montessori)– czyli najpierw prezentujemy dziecku karty i je nazywamy, potem aktywizujemy dziecko (podaj mi, podmuchaj w, przenieś na półkę, przesuń do góry, zapukaj w – odpowiednią kartę). Następnie pokazujemy dziecku karty i prosimy o nazwanie tego, co jest na obrazku

– rozkładamy karty przed dzieckiem i bawimy się w „zgadnij, co to” – czyli opisujemy przedmiot / zwierzę, ale bez podawania jego nazwy, i prosimy o wskazanie odpowiedniej karty

– dla dzieci nie czytających – my bierzemy do ręki podpisy, a przed dzieckiem rozkładamy karty bez podpisów. Czytamy podpis i prosimy dziecko o wskazanie obrazka (ćwiczenie spostrzegawczości)

– parowanie – rozkładamy karty i prosimy o znalezienie par

– kategoryzacja wg innych cech niż zaproponowane w książeczce aktywnościowe – na przykład kolorami

– co widziałem / czego jeszcze nie widziałem – dzielimy karty na te, które już są nam znane, na przykład owady, które już spotkaliśmy podczas spacerów. Podczas kolejnych wyjść staramy się znaleźć inne, takie, których jeszcze wcześniej nie widzieliśmy

Zestaw kupicie tutaj: BIBLIOTECZKA MONTESSORI. OGRÓD.

2020© MAMOWATO.PL | PATRYCJA PTASZEK