gry i zabawki inspiracje konkursy montessori zabawki drewniane zabawki edukacyjne

ZABAWA I NAUKA Z POMOCAMI OD BLUE – SKY + KONKURS DLA WAS

blue sky gadomski układanki

W zeszłym roku pokazywałam Wam zestaw układanek lewopółkulowych od BLUE – SKY oraz mnogość ich zastosowań. Od tego czasu oferta Blue – Sky cały czas się powiększa o nowe, inspirujące pomoce. Dziś pokażę Wam dwie z nich (dwie! A możliwości pracy chyba setki) – warto doczytać do końca, bo tam czeka na Was wyjątkowy konkurs ze świetnymi nagrodami od Blue-Sky.

Zanim pokażę Wam nowości od Blue – Sky, które u nas zagościły (dacie wiarę, że w czasie kiedy ja pracowałam nad tym wpisem na Was, w Blue – Sky pojawiły się już kolejne nowe produkty? Ci ludzie są niesamowici!) chciałabym powiedzieć, a właściwie powtórzyć to, o czym pisałam Wam w pierwszym wpisie o ich produktach.

W naszym domu pojawia się wiele pomocy edukacyjnych, wiele z nich tworzonych jest w domowych manufakturach, jednak jeśli chodzi o jakość wykonania, niewiele może się równać z Blue – Sky. Tu wszystko dopięte jest na ostatni guzik – to zabawki dla wielu pokoleń. A do tego mnogość zastosowań!

Właściwie każda z układanek może być wykorzystywana na wiele sposobów, nawet jeśli Wy nie czujecie się na siłach wymyślać ich kolejne zastosowania, Grzegorz z Martą – czyli twórcy Blue – Sky, ludzie, którym na drugie Kreatywność, a na trzecie Pracowitość, Was w tym wyręczą, bo na swoich grupach udostępniają pełno dodatkowych materiałów.

Tym samym ich układanki mogą służyć dzieciom przez wiele lat – począwszy od maluszków, które po prostu wtykają wtyczki, wkręcają wkręty, czy uczą się kolorów, kształtów, cyfr, poprzez układanie według wzoru, odtwarzanie układów, sekwencje (kontynuowanie czy uzupełnianie), a kończąc na rebusach, zadaniach matematycznych, przeliczaniu, kodowaniu (tu powinno paść jeszcze ze sto innych opcji najmniej).

A do tego – czyli solidności wykonania z dbałością o każdy szczegół, mnogości zastosowań, dodatkowych materiałów, do których mamy dostęp po zakupie zestawów (po zapisaniu się do grupy na Facebooku), do tego wszystkiego możecie być pewni, że każda z tych pomocy została wykonana z sercem na dłoni.

Dziś chcę Wam pokazać dwie pomoce od Blue-Sky – układankę Grzybki w wersji poszerzonej o ludziki oraz tacę do nauki pisania. Zaczniemy od tacy – bo o grzybkach mogłabym napisać epopeję 😉

TACA DO NAUKI PISANIA

Taca do nauki pisania to zestaw, w którego skład wchodzą:

– taca z piaskiem (głęboka)

– podstawka pod karty

– karty litery (dwustronne) – małe i wielkie

– karty cyfry od 1 do 10 (dwustronne)

Taca wykonana jest z drewna, jest głęboka, to ważne, bo piasek się dzięki temu nie rozsypuje. Piasek jest drobny, gdyby go zabrakło po pewnym czasie użytkowania, myślę, że można go też zastąpić np. kaszą manną.

Podstawka pod karty to deseczka ze żłobieniem – przyznam się, że podbieram ją z tego zestawu także do innych zabaw i ćwiczeń, świetnie utrzymuje w pionie karty do pracy – tu litery i cyfry do odwzorowania.

taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky

Karty litery to duży zestaw zawierający litery pisane – wielkie i małe – kolorystyka jest zgodna z pedagogiką Montessori (samogłoski są czerwone, a spółgłoski niebieskie). Każda z kart jest dwustronna – z jednej strony mamy literę, z drugiej również tę samą literę, ale z pomocniczymi strzałkami pokazującymi nam, jak ją napisać. Dodatkowo w miejscu, gdzie powinniśmy zacząć, jest kropka. To znaczna pomoc przy nauce pisania!

Podobnie skonstruowany jest zestaw z cyframi – to dwustronne karty z cyframi od 1 do 10. Z jednej strony znajduje się cyfra, z drugiej zaś ta sama cyfra ze strzałkami pokazującymi, jak ją napisać (kropka w miejscu, z którego zaczynamy).

Korzystając z zestawu, układamy na podstawce kartę bądź karty (mieszczą się dwie obok siebie) i dziecko odtwarza znak w piasku. My korzystamy z pałeczek do ryżu, warto zaopatrzyć się też w coś, czym będziemy piasek na nowo ugładzać. W piasku można też pisać palcem.

Jeśli posiadacie ruchomy alfabet lub szorstkie cyfry, możecie również zaprezentować je dziecku przy pisaniu na tacy z piaskiem. Wtedy najpierw prosimy dziecko by dwoma palcami (wskazującym i środkowym) najpierw wodziło po literze lub cyfrze. Te dwa palce biorą potem udział w pisaniu patykiem, a później długopisem, dlatego ważne jest, by uczyły się ruchu razem. My ćwiczymy ruch na kartach od Blue-Sky póki co, choć może niedługo pokażę Wam jeszcze inne pomoce do tego.

taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky
taca do nauki pisania blue sky

Dlaczego pisanie w piasku jest takie wyjątkowe? Dlatego, że inaczej je odczuwamy! W montessoriańskim podejściu wszystko jest bardziej sensoryczne – a z tego podejścia zaczerpnięto pomysł na tę tacę. Nauka literek i cyfr wszystkimi zmysłami to świetny pomysł, a do tego pobudzamy zmysły – na przykład pisząc palcem, czujemy piasek i pudełko, a dłoń lepiej zapamiętuje ruch. Karty zaś pokażą nam, jak poprawnie pisać litery pisane – tu można ćwiczyć dokładność i precyzję.

Oczywiście tacę można wykorzystywać również później – na przykład prosić dziecko o napisanie wyniku jakiegoś działania lub do pisania sylab.

Tacę wraz z pakietem dodatków (cyfry, litery, podkładka, piasek) kupicie tutaj: TACA DO NAUKI PISANIA.

UKŁADANKA GRZYBKI wersja poszerzona o ludziki

To bardzo duży zestaw dający ogrom możliwości.  W skład zestawu wchodzą:

– 9 kulek (po trzy w trzech różnych kolorach)

– 9 podstawek/kapeluszy (po trzy w trzech różnych kolorach)

– kwadratowa podstawka (3×3 otwory)

– deska do sekwencji (krótka z trzema otworami oraz długa z sześcioma)

– igła z nitką (bezpieczna plastikowa igła z grubszym sznurkiem, idealna dla kilkulatka do nauki szycia i oczywiście precyzyjnych ruchów)

– szczypce (w zestawie są małe, ale u nas obecnie faza na pracę z dużymi szczypcami, więc pokazuję Wam duże na zdjęciach)

– karty pracy (czytaj: kopalnia kart pracy, ogromna ilość dodatków, które tworzą niekończącą się ilość opcji)

Dodatkowo, w wersji rozszerzonej, możemy dokupić do zestawu ludziki – 12 figurek (w tym sześć białych i sześć czarnych).

CZARNE I BIAŁE LUDZIKI – możliwości pracy

Z ludzikami możemy pracować zarówno na deskach do sekwencji oraz na kwadratowej podstawce. Łatwo umieszcza się je w otworach, co sprawia, że już maleńkie (Kazio nie miał roku, jak pracował na wtyczkach od Blue-Sky – oczywiście bez odwzorywania układów, po prostu wtykając, wkładając element do otworu) dziecko może ćwiczyć układanie. Na tych ludzikach bardzo fajnie widać przejście chwytu – od łapania ich garścią po próby chwytu pęsetowego od góry.

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

Są trzy rodzaje podstawek – krótka deska (3 otwory), długa deska (6 otworów) oraz podstawka z 9 otworami (kwadrat 3×3).  Mamy również materiały do pracy w postaci zalaminowanych kart – karty z układami do odwzorowania na długiej desce oraz na podkładce kwadratowej. Oprócz tego mamy zestawy z rzepami – to znaczy karty z rzepami, do których możemy przyczepiać własne konfiguracje kolorów – kółka białe i czarne z rzepami są dołączone do zestawu.

Możliwości pracy:

Układanie własnych układów na desce z trzema otworami, z sześcioma otworami, czy wreszcie na kwadracie – to propozycja dla małych dzieci, ćwiczących chwyt, koordynację oko – ręka, precyzję ruchu

Odtwarzanie wzoru – począwszy od odtwarzania prostego wzoru na krótkiej desce (aby stworzyć wzór użyjcie karty z rzepami), po odtwarzanie  wzoru na desce długiej oraz na podstawce kwadratowej. Pamiętajcie, by zachęcać dziecko do odtwarzania wzoru od lewej do prawej, w przypadku układania na podstawce kwadratowej, liniami górna od lewej do prawej, środkowe od lewej do prawej, dolna od lewej do prawej.

Za każdym razem mamy możliwość komponowania własnych wzorów przy pomocy kart z rzepami.

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

Sekwencje

Praca z sekwencjami ma swoje poziomy. Na pierwszym poziomie, dziecko odtwarza sekwencję na dłuższej desce, patrząc na wzór na krótszej desce. Krótsza deska znajduje się nad dłuższą, tak, że trzy pierwsze elementy znajdują się w linii pionowej.

Drugi etap pracy z sekwencjami to praca w poziomie. Kładziemy krótką deskę z ułożonym na nim układem, który dziecko ma za zadanie odwzorować – przed deską długą (pustą). Dziecko kontynuuje wzór.

Trzeci poziom to uzupełnianie. Układamy sekwencję na długiej desce, tak by wzór się powtarzał. Usuwamy kilka elementów, dziecko ma wskazać, jakich brakuje. Jeśli stanowi to dla niego problem, możemy pomocniczo ułożyć wzór na krótkiej desce i pokazać dziecku – to dla niego podpowiedź, jeśli samo nie dostrzegło wzorca w układzie.

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

Inne pomysły na wykorzystanie:

O – i tu już jest szaleństwo. Pierwsza moja myśl, jak zobaczyłam ludziki, to możliwość wykorzystania ich do gry w kółko i krzyżyk na podstawce kwadratowej. Ta prosta z pozoru gra, uczy planowania, strategii, myślenia perspektywistycznego! Poza tym możemy wykorzystać pionki do różnego rodzaju kodowania – wystarczy, że przypiszemy im jakąś literę, sylabę, słowo, cyfrę, postać, obiekt – tu możliwości się nie kończą.

Kodowanie z ludzikami jest świetne na początek przygody z kodowaniem, bo mamy tu tylko dwa elementy.

Na przykład tu przypisałam ludzikom proste sylaby i w ten sposób tworzyliśmy ich układy, bądź proste słowa dwusylabowe na kwadratowej podkładce. Sporo tego typu inspiracji znajdziecie na grupie Blue – Sky.

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

GRZYBKI – możliwości pracy

Jeśli chodzi o zestaw Grzybki, to korzystamy z tych samych podkładek, co przy ludzikach – krótkiej deski do sekwencji, długiej deski do sekwencji oraz podkładki kwadratowej.

Każdy grzybek składa się z dwóch elementów – kulki oraz kapelusza. Możemy pracować na każdym elemencie osobno, jak i na obu naraz. Pracujemy podobnie, jak przy ludzikach, ale na większej ilości elementów. To znaczy:

– małe dzieci mogą po prostu układać elementy w dowolne wzory

– możemy odtwarzać układy (materiał dołączony do zestawu) na krótkiej desce oraz na długiej, a także podkładce kwadratowej

– możemy pracować na sekwencjach, w sposób, który opisałam przy ludzikach

– możemy również wykorzystywać układankę do kodowania (tu elementów jest więcej – aż 6, a nie jak przy ludzikach – dwa)

– możemy wymyślać własne zastosowania układanki

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

Wszystkie te opcje możemy realizować w aż 6 wariantach:

– pracując na samych kulkach

– pracując na samych kapeluszach

– pracując na kapeluszach i kulkach w układzie kapelusz na dole, kulka na górze

– pracując na kapeluszach i kulkach w układzie kulka na dole, kapelusz na górze (to trudny wariant, ciężko utrzymać równowagę obiektów)

– pracując na obrazkach grzybów (wstęp do kodowania – mamy ściągę, który grzyb ma jakie kolory)

– nasze własne pomysły na kodowanie – czyli studnia bez dna

W zestawie otrzymujemy też karty z rzepami, więc możemy tworzyć własne układy. To niesamowita mnogość możliwości.

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

Podsumowując – kupując tę układankę, szczególnie w wersji rozszerzonej (z ludzikami), kupujemy niesamowitą pomoc na lata. Od maluszka – który wtyka ludziki, układa kulki, wkłada je w kapelusze, po odwzorowywanie układów (na deskach bądź na kwadracie), po sekwencje i uzupełnianie, kończąc na kodowaniu.

Możemy układać kulki i kapelusze rękami lub przy pomocy szczypiec – wersja trudniejsza.

Czy uwierzycie, że to jeszcze nie koniec możliwości? Grzybki mają dziurki – zarówno kulka, jak i kapelusz grzyba, a do zestawu, jeśli pamiętacie, była dołączona igła z nitką (bezpieczna, duża plastikowa igła ze sznurkiem). Możemy więc tworzyć układy również nawlekając grzybki. Mamy do pomocy wydrukowane układy w materiałach, które otrzymujemy przy zakupie zestawu, możemy również tworzyć własne układy na karcie z rzepami, możemy wreszcie mówić do dziecka, jaki kolor ma następnie nawlec, możemy również pracować w ten sposób z sekwencjami.

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

Na koniec kilka naszych pomysłów na kodowanie – w wersji trudnej, bo na sześciu elementach i to układanych piętrowo. Do tego ćwiczenia Franek potrzebował zdecydowanie mojej asysty, ale daliśmy radę.

W pierwszym przykładzie przypisałam każdemu elementowi układanki liczbę. Na dole narysowałam układ kwadratowej podstawki. Zadaniem było ułożenie elementów po dwa na każdym miejscu, tak by suma przypisanych liczb wynosiła liczbę zapisaną na wzorze. To znaczy jeśli na wzorze napisana była cyfra 10, można było położyć na tym polu na przykład dwa pomarańczowe kapelusze (nie przywiązywałam wagi, czy to będzie układ kulka + kapelusz, czy dwa kapelusze, ważne, by wynik się zgadzał). Byłam otwarta na kombinacje – to znaczy liczbę 10 można było uzyskać również przy układzie jasnobrązowa kulka plus ciemnobrązowy kapelusz (czyli 6+4).

Drugi układ, który przygotowałam to praca na słowach z poziomu różowego (nomenklatura z pedagogiki Montessori). Każdemu elementowi przypisałam słowo z poziomu różowego i następnie prosiłam Franka o odtworzenie układu. Tu jeszcze sporo pracy przed nami w temacie samodzielnego czytania, ale praca z czytaniem i pisaniem w Montessori idzie trochę niekonwencjonalnym szlakiem, którym i my podążamy 😊 Więc nie stresujcie się mamy równolatków Franka, to nie jest tak, że on to wszystko czyta sam, a ja siedzę i piję kawę na tarasie 😉

Jak widzicie – ta układanka to bardzo dużo układów i możliwości pracy. Odwzorowywanie, praca z sekwencjami, kodowanie – jeśli szukacie pomocy idealnej do tych rzeczy, w Blue-Sky znajdziecie sporo inspiracji.

blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki
blue sky gadomski układanki

KONKURS

Aby zachęcić Was do zapoznania się z ofertą Blue – Sky oraz rozbudzić w Was ducha kreatywności, postanowiłam wraz z Martą i Grzegorzem, czyli załogą Blue – Sky, zorganizować konkurs dla Was. Nagrody są nie byle jakie, bo nagrodzone zostają aż 4 prace:

NAGRODA GŁÓWNA

ZESTAW UKŁADANEK LEWOPÓŁKULOWYCH + WKRĘTY (tak zwany cały zestaw) plus schematy do odwzorowywania i karty. To jest ten zestaw, który pokazywałam w poprzednim wpisie z produktami Blue – Sky => zerknijcie tutaj. Ten zestaw jest potężny, gwarantuje Wam ogrom możliwości pracy i zabawy. Jego wartość to 520 zł.

NAGRODY – WYRÓŻNIENIA

Dodatkowo, będą trzy nagrody – wyróżnienia.

ZESTAW KULE + FIGURY (wtyczki) – wartość 300 zł

ZESTAW KULE WTYCZKI – wartość 160 zł

ZESTAW KULE WKRĘTY – wartość 140 zł

Jak widzicie, nagrody są naprawdę szałowe – ich łączna wartość to 1120 zł!

CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY ZDOBYĆ NAGRODĘ?

Aby wziąć udział w konkursie należy pod postem konkursowym na FACEBOOKU, który znajduje się TUTAJ – zamieścić pracę konkursową (a właściwie zdjęcie / filmik prezentujący pracę konkursową).

Praca konkursowa to własnoręcznie wykonana pomoc / zabawka edukacyjna dla Twojego dziecka (no dobra, nie musi być dla Twojego, jeśli nie masz dzieci, albo masz malutkie dzieci, możesz wykonać te pracę z myślą o kimś innym).

WAŻNE!!! Ta pomoc – czyli na przykład GRA, UKŁADANKA, MODEL czegoś MUSI BYĆ WYKONANA Z PRZEDMIOTÓW RECYKLINGOWYCH, czyli czegoś, co normalnie byście wyrzucili. Niech to będą kartony, papiery, butelki, nakrętki, sznureczki, gumki recepturki – opcji jest sporo! Wierzę w Waszą kreatywność.

blue sky gadomski układanki

Można zamieścić więcej niż jedną pracę – ale proszę, dopiszcie do czego służy Wasza zabawka, pomoc, jaki macie pomysł na jej wykorzystanie.

ZDJĘCIA POMOCY I ZABAWEK WYKONANYCH PRZEZ WAS zamieszczajcie pod postem konkursowym na Facebooku => TUTAJ.

Konkurs zaczyna się 31.07 i kończy 07.08. wyniki podam najpóźniej 10.08. wieczorem. Regulamin konkursu znajdziecie TUTAJ. Nagrody zostaną wysłane do zwycięzców we wrześniu.

Powodzenia!!!

WYNIKI KONKURSU:

Muszę przyznać, że rozstrzygnięcie tego konkursu nie należało do łatwych zadań. Cały post konkursowy i wszystkie komentarze są kopalnią pomysłów na pracę i zabawę z dziećmi. Zwycięzcom należą się ogromne gratulacje! Szkoda tylko, że zwyciężyć nie mogą wszyscy 😉

Ogłaszam wyniki (podaję nazwy / loginy z Facebooka):

1. miejsce Sylwia Urb – pełen zestaw układanek i wkrętów

2. miejsce Agata Pod – zestaw kule plus figury wtyczki

3. miejsce Gosia Janczak – zestaw kule wtyczki

4. miejsce Przytuledki – zestaw kule wkręty

Kochani skontaktujcie się ze mną przez mejla – mamowato@gmail.com lub przez wiadomość prywatną na Facebooku na profilu mamowato.

Powiązane wpisy