drewniane zabawki gry i zabawki inspiracje

Tir, ucho i jabłuszka – czyli moje odkrycia od Skumaj to

skumaj to

Układanki, układanki i jeszcze raz układanki – to zdecydowanie coś, co moje dzieci uwielbiają. Układanki otwierają przed nami szereg możliwości, mogą z nich korzystać już bardzo małe dzieci, a dla starszych zawsze można wymyślić jakąś ciekawą wersję dla zaawansowanych. Każda z układanek, które mamy może być wykorzystana naprawdę na ogromną ilość sposobów.

Poza tymi wymienionymi w instrukcji – możemy również wykorzystywać elementy układanek do sekwencji czy kodowania. Dla maluszków mogą służyć do nauki kształtów, kolorów, różnego rodzaju chwytu.

Dziś chciałabym pokazać Wam kilka układanek od Skumaj To – to nowa marka wśród rodzimych producentów zabawek i układanek drewnianych – ale rozwija się prężnie, a właścicielka – Pani Ania – ma głowę pełną cudownych pomysłów! Mnie zachwycił początkowo Układ Słoneczny właśnie od Skumaj to, ale już po jego dotarciu do nas wiedziałam, że nie będzie to ostatnia rzecz od Skumaj to, która u nas zagości.

Raz, że bardzo lubię wspierać rodzimych, małych twórców, dwa, że wprost uwielbiam tego typu pomysłowe mamy! A na dodatek układanki są wykonane z ogromną starannością, a elementy kolorowe własnoręcznie malowane. No cudo!

KOLOROWE JABŁUSZKA

Ta układanka to typowy przykład na zabawkę, która rośnie razem z dzieckiem. Z pozoru bardzo prosty zestaw – cztery różnokolorowe podkładki w kształcie jabłuszek, cztery kolorowe kulki, szczypce oraz karty pracy. A w tej prostocie kryje się geniusz – bo układanka może być wykorzystywana na wiele różnych sposobów, przez maluszki i starsze dzieci.

Maleńkie dzieci mogą po prostu chwytać kulki i umieszczać je na podkładkach – to świetne ćwiczenie chwytu, koordynacji oko – ręka, precyzji ruchu na poziomie właśnie takich maluszków. Dla odrobinę starszych dzieci (np. 1,5 rocznych) układanka ta może być wykorzystywana jako sorter kolorów.

Kolejnym krokiem może być sortowanie kolorów, ale przy pomocy szczypców. Tu ćwiczymy zupełnie inną pracę dłoni i palców. Kolejny etap to wykorzystanie jabłuszek i kulek jako układanki lewopółkulowej. Do tego przydadzą się nam karty pracy dołączone do każdego zestawu. Mamy na nich narysowane jabłuszka i kulki, ale w wersji zupełnie nie posortowanej kolorystycznie. Naszym zadaniem jest odtworzyć wzór jabłuszek i kulek z kartki – możemy to robić na dwa sposoby – rękoma lub szczypcami. My ćwiczymy również przy pomocy łyżki kuchennej.

skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to

Jabłuszka można również wykorzystywać na inne sposoby, ja na przykład ćwiczę z Frankiem kolory po angielsku. Jabłuszka można również wykorzystać do kodowania lub do ćwiczeń w liczeniu – my na przykład bawimy się tak:

Przypisuję podstawkom pewne równania (przyklejam karteczki) – czerwone jabłko to 2+3, zielone to 3+4, żółte to 1+2, a niebieskie to 5+4. Natomiast kulki to wyniki – na przykład żółta to 5, niebieska to 7, czerwona to 3, a zielona to 9. Zadaniem dziecka jest dopasowanie wyniku do równania, czyli położenie właściwej kulki na właściwej podstawce.

Jabłuszka kupicie tutaj: KOLOROWE JABŁKA

ZAŁADUJ CIĘŻARÓWKĘ

To układanka idealna dla małych fanów motoryzacji i pojazdów wszelakich. Franka zachwyciła już od pierwszego wejrzenia i bardzo lubi z nią pracować. Zestaw składa się z ciężarówki z wytłoczonymi miejscami na towary. Towary to prostokąty w różnych kolorach.

Możemy układać je dowolnie, lub odwzorowywać układy z kart pracy. Możemy również wykorzystywać ją na wiele różnych sposobów – kodowanie! Matematyka! Praca z sylabami otwartymi! Opcji jest multum.

My również wykorzystujemy ją do matematyki podobnie jak jabłuszka (na miejscach do położenia prostokątów przyklejam karteczki z równaniami, a kolorom towarów przypisuję wartości – wyniki.

Świetne jest to, że przy okazji dziecko ćwiczy chwyt pęsetkowy.

skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to

W jakim celu w ogóle stosuje się tego rodzaju odwzorowywanie schematów w takich układankach? Ponieważ w ten sposób ćwiczymy nie tylko koncentrację, koordynację oko – ręka, ale również myślenie analityczne. To świetne ćwiczenie dla dzieci, których czas skupienia uwagi jest dość krótki. Warto wszystkie tego typu układanki rozwiązywać od lewej do prawej, od góry do dołu – w ten sposób pracujemy  z układankami rozwijającymi lewą półkulę i warto zachęcać dziecko do takiego systemu pracy (wyuczenie tego nawyku przyda się przy pisaniu i czytaniu).

Ciężarówkę kupicie tutaj: ZAŁADUJ CIĘŻARÓWKĘ.

Układanka BUDOWA UCHA

Oj, ale się naszukałam idealnej układanki o budowie ucha. Akcja z budową ucha zaczęła się po wizycie u lekarza (byliśmy na szczepieniu przecie kleszczom), a tak stał piękny model ucha. Od tej pory zaczęła się Franka fascynacja budową ucha. Ja, jako totalny biologiczny ignorant, musiałam się w tym temacie nieźle podszkolić.

Układanka składa się z 9 ruchomych elementów i przedstawia budowę ucha – pozwala więc dziecku poznać elementy, z których składa się ludzkie ucho. Dzięki ruchomym częściom układanka pełni rolę zabawki edukacyjnej, gdzie dziecko podczas zabawy, zupełnie niepostrzeżenie, uczy się kolejnych części ucha.

skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to
skumaj to

Układanka może stanowić świetne uzupełnienie wiedzy o budowie ciała człowieka i – jeśli robicie dzieciom półki tematyczne – może znaleźć się na półeczce poświęconej wnętrzu ciała. Myślę, że może też stanowić świetny pretekst do rozmowy o wszystkich zmysłach, o percepcji, o układzie nerwowym. My w ten sposób właśnie ją wykorzystujemy. W Skumaj to dostępna jest również układanka Budowa Oka.

Układankę o budowie ucha znajdziecie tutaj: BUDOWA UCHA.

Myślę, że warto przyjrzeć się wszystkim układankom i pomocom od Skumaj To – jest ich już dość sporo i każdy znajdzie coś dla siebie. Obserwujcie też fanpage Skumaj to na Facebooku – tam pojawiają się zapowiedzi niesamowitych nowości, które szykuje dla nas Pani Ania 😊

Powiązane wpisy